'Regie voor amateurtoneel'


Theater leeft door mensen die samen verhalen willen vertellen. Als regisseur help ik spelers om dat verhaal met overtuiging, plezier en spelplezier tot leven te brengen. Met oog voor ieders talent en een hart voor het proces, creëer ik voorstellingen waarin spelers groeien en het publiek geraakt wordt.


In 2005 rondde ik mijn opleiding tot middenkaderregisseur af aan het toenmalige Centrum voor Amateurkunsten in Tilburg. Sindsdien heb ik met veel passie gewerkt aan uiteenlopende producties – van eenakters en kindertheatervoorstellingen tot locatietheater en avondvullende stukken. Ik heb het voorrecht gehad te werken met verschillende groepen, waaronder De Boulevard All Stars en Haagse Bluf in Breda. Iedere groep, iedere productie brengt iets unieks – en precies dat maakt regisseren voor mij zo inspirerend.


Mijn uitgangspunt is altijd hetzelfde gebleven: plezier en persoonlijke groei voor elke speler. Samen bouwen aan een voorstelling waarin iedereen tot zijn recht komt – dat is waar ik voor ga. Daarnaast heb ik een grote liefde voor locatietheater: de magie van spelen op onverwachte plekken, waar publiek en omgeving samen het verhaal dragen.


Benieuwd wat ik voor jouw theatergroep kan betekenen?

Neem gerust contact op – ik denk graag mee over een inspirerende en uitdagende productie.

‘Alles Gaat Aan Flarden’


Tijdens de Tweede Wereldoorlog hield Klaartje de Zwarte-Walvisch een dagboek bij over haar tijd in de Hollandsche Schouwburg en kamp Vught. Haar indringende verhalen over dwangarbeid, bewakers en het kindertransport zijn bewaard gebleven in het Joods Historisch Museum.


Meer dan 65 jaar later werd haar dagboek ontdekt en gepubliceerd onder de titel Alles ging aan Flarden. Op basis hiervan maakte stichting Droomproducties, in samenwerking met Nationaal Monument Kamp Vught, de theatervoorstelling ‘Alles Gaat Aan Flarden’. Deze monoloog, geschreven door Klara Smeets en geregisseerd door Reginald Kluijtmans, bracht Klaartjes verhaal terug naar het publiek.


De voorstelling is ruim 15 keer gespeeld door het hele land, met als hoogtepunt de presentatie van de Franse vertaling van het dagboek in Parijs.


Tekst: Klara Smeets

Regie: Reginald Kluijtmans

Spel: Angie Cotrotsos

‘Nassaudag Breda - Blyde incomste’


In 1404 schreef Breda geschiedenis: Johanna van Polanen, kleindochter van de heer van Breda, trad in het huwelijk met de hoge edelman Engelbrecht van Nassau. Met dat moment begon het verhaal van Breda als Nassaustad.


Ruim zes eeuwen later, in 2014, kwam die geschiedenis opnieuw tot leven tijdens de Nassaudag. De ‘Blyde Incomste’ werd groots uitgevoerd door een gezelschap van ruim 120 spelers. Overal in de stad speelden zich scènes af – van KMA tot Begijnhof– terwijl het publiek zich liet meevoeren door het verhaal van de eerste Nassaus.


Ik had de eer dit bijzondere project te regisseren. Breda was het decor, haar geschiedenis de inspiratie. Het werd een mooie dag waarin verleden en heden elkaar ontmoetten.